sobota, 9 lutego 2013

Korupcja w Śląsku Wrocław - wyjaśnienia b. sędziego Tomasza S.

Tomasz S. to były sędzia - asystent z Opola. Usłyszał zarzuty dotyczące ustawienia spotkań Śląska Wrocław i Zagłębia Sosnowiec. Prokuratura Apelacyjna we Wrocławiu wniosła jednak o warunkowe umorzenie postępowania.

Tomasz S. usłyszał zarzuty dotyczącego tego, że:
1. w październiku 2003 wspólnie i w porozumieniu z Mariuszem S. i Krzysztofem B. będąc sędzią asystentem przyjął od Grzegorza K. i Janusza J. za pośrednictwem Mariusza S. obietnicę korzyści majątkowej, a następnie przyjął 250 zł w zamian za nieuczciwe zachowanie,  podczas meczu Lecha Zielona Góra ze Śląskiem Wrocław (25 października 2003)
2. w listopadzie 2003 wspólnie i w porozumieniu z Mariuszem S. i Mariuszem K., będąc sędzią asystentem przyjął od Marcina L. i Mariusza U. oraz innych osób za pośrednictwem Mariusza S. obietnicę korzyści majątkowej, a następnie przyjął 250 zł, w zamian za nieuczciwe zachowanie,  podczas spotkania między Chrobrym Głogów i Zagłębiem Sosnowiec (8 listopada 2003).


Przesłuchanie 1 czerwca 2009:
Jeśli chodzi o zarzut I i mecz Lech Zielona Góra - Śląsk Wrocław z 25 października 2003 to faktycznie byłem sędzią asystentem i dostałem od Mariusza S. po meczu w Opolu kwotę, być może właśnie 250 zł, to była kwota między 200 a 300 zł, mogło być właśnie 250. Z tego co pamiętam jechaliśmy na mecz i zatrzymaliśmy się w Polkowicach. To był jakiś parking. Do naszego samochodu wsiadł jakiś pan, ja go nie znałem, być może to jest ten pan opisany w zarzucie. Tego pana zabraliśmy ze sobą na stadion. Przed tym jak ten człowiek wsiadł do samochodu to Mariusz S. rozmawiał z nim na osobności. Dla mnie oznaczało wtedy to spotkanie to, że Mariusz ma tam swoje ciemne interesy. Nie pamiętam o czym rozmawialiśmy z tym człowiekiem w samochodzie. Mariusz S. witał się przed meczem z trenerem Śląska, rozmawiał dziwnie z zawodnikami Śląska, mówił do nich, że będzie dobrze, żeby się nie martwili. Te wszystkie okoliczności uświadomiły mi, że Mariusz chce żeby nie skrzywdzić Śląska czy coś w tym stylu. Nie przypominam sobie żeby Mariusz mi mówił żeby sędziować na korzyść Śląska. Ja to sobie sam zaobserwowałem, że taka ma być linia sędziowania podczas tego meczu. Ja byłem asystentem z czerwoną chorągiewką. Ja sędziowałem swoje bo byłem zestresowany bo za mną było z 200 kibiców Śląska. Wiem, że Mariusz w końcówce meczu dał dla Śląska rzut karny, który ustawił wynik meczu na 3:4 dla Śląska. Wydaje mi się, że ten karny był, że słusznie go podyktował, natomiast nie wiem na ile na tę jego decyzję wpłynęły te jego ciemne interesy, to, że przyjął pieniądze. Obserwator był zadowolony. Nie pamiętam kim był obserwator. Pojechaliśmy po meczu do Wrocławia, chyba do hotelu Wrocław. Tam byli działacze Śląska. Nie wiem jacy to byli działacze, nie znam ich nazwisk. Nie wiem, w którym momencie Mariusz dostał te pieniądze. Ja od Mariusza dostałem pieniądze już w Opolu. Mariusz powiedział jedynie dzięki, dając nam pieniądze, ja po tych wszystkich okolicznościach wiedziałem, że to są pieniądze ze Śląska.
Byłem też sędzią meczu z 8 listopada 2003 Chrobry Głogów - Zagłębie Sosnowiec. W tym meczu Mariusz S. dał popis swojej indolencji, słabego sędziowania. Gdy byliśmy już na obiekcie Mariusz kazał nam wyjść z szatni, bo chciał porozmawiać z obserwatorem. Gdy wychodziliśmy na mecz to Mariusz powiedział żebyśmy nie skrzywdzili Zagłębia czy coś w tym stylu. Mariusz nie powiedział przed meczem, że są pieniądze z Zagłębia. Pamiętam, że Mariusz po meczu mnie zrypał kilka razy, że podniosłem chorągiewkę kilka razy nie po jego myśli. W końcówce meczu podyktował rzut wolny pośredni, moim zdaniem słuszny, ale to jest kwestia rozważenia. Później on powtórzył rzut rożny pośredni, gdyż zawodnicy według jego opinii, za szybko wybiegli z muru. Po drugim powtórzeniu Zagłębie strzeliło gola. Po meczu wbiegli kibice i ja uciekłem. Obserwator  był zadowolony. Wróciliśmy do Opola, ze stadionu eskortowała nas policja. Miałem ogromny niesmak po tym meczu. Przyjechaliśmy do Opola i dał nam pieniądze. Domyśliłem się, ze są to pieniądze od Zagłębia za ten mecz. Po tym meczu wyjechałem do Irlandii. Wróciłem do Polski w 2008.

korupcja w Zagłębiu Sosnowiec - kalendarium  

Przesłuchanie 21 grudnia 2011:
(...) Ja nie miałem bezpośredniego kontaktu z panami: U., K. i L. Z J. miałem jedynie taki kontakt, że zabraliśmy go na stadion z Polkowic. Pieniądze dostaliśmy od S., gdy wróciliśmy do Opola. Była to kwota w jednym i drugim przypadku po około 250 zł. Po meczu Śląska Wrocław pojechaliśmy jeszcze do hotelu do Wrocławia. Tam spotkaliśmy się także z inną trójką sędziowską (...). Spotkaliśmy się tam też z działaczami Śląska Wrocław. Nie pamiętam, z którymi działaczami się spotkaliśmy. Ja ich nie znam.

Korupcja w Śląsku Wrocław - kalendarium

Zwykle Mariusz S. rozliczał diety. Nie pamiętam jak było w tym przypadku. Być może dał mi te pieniądze w kwocie 250 zł podczas rozliczania tych diet.
W przypadku drugiego meczu Zagłębia Sosnowiec też dostałem pieniądze po powrocie do domu do Opola. Żałuję tego co się stało i co zrobiłem. Chcę powiedzieć, że zrobiłem to bo byłem młody, nie miałem wtedy za wiele do powiedzenia.

Wyjaśnienia b. piłkarza Zagłębia Lubin Grzegorza B. 
Wyjaśnienia b. członka zarządu PZPN i szefa pomorskiego OZPN Henryka Klocka 
Wyjaśnienia b. trenera Arki Gdynia i Górnika Polkowice Mirosława D.
Wyjaśnienia b. sędziego Jacka G. 
Zeznania byłego policjanta Tomasza Ł. 
Wyjaśnienia Tomasza W. - b. sędziego z Opola
Wyjaśnienia byłego sędziego Adama K. z Warszawy
Wyjaśnienia b. piłkarza Zagłębia Lubin Andrzeja Sz. 
Zeznania Janusza Hańderka - działacza PZPN
Wyjaśnienia Artura S. - b. wiceprezesa Górnika Polkowice 
Zeznania Pawła Maźniewskiego - kierownika GKS Katowice
Zeznania Piotra Dziurowicza - b. prezesa GKS Katowice
Wyjaśnienia b. wiceprezesa Górnika Łęczna Bronisława K.
Zeznania sędziego Radosława Siejki
Wyjaśnienia Janusza J. - b. trenera bramkarzy Śląska Wrocław
Wyjaśnienia Grzegorza N. - b. piłkarza Zagłębia Lubin
Wyjaśnienia Arkadiusza B. - b. piłkarza Korony Kielce
Wyjaśnienia Mariusza Ł - b. działacza i trenera KSZO, Ceramiki Opoczno. 
Wyjaśnienia Piotra Ś. - byłego sędziego z Katowic
Zeznania Czesława Michniewicza - b. trenera Lecha Poznań 
Zeznania Antoniego Mitko - b. obserwatora PZPN
Wyjaśnienia Ireneusza K. - b. piłkarza Zagłębia Lubin 
Zeznania Andrzeja Strejlaua - b. przewodniczącego Kolegium Sędziów PZPN 
Wyjaśnienia Wiesława K. - byłego obserwatora PZPN
Zeznania Tadeusza Pancerza - obserwatora PZPN
Wyjaśnienia Jacka M. - byłego piłkarza Zagłębia Lubin 
Wyjaśnienia Piotra Reissa - b. piłkarza Lecha Poznań
Wyjaśnienia Grzegorza G. - b. sędziego z Radomia
Wyjaśnienia Mariusza U. - b. piłkarza Zagłębia Sosnowiec
Wyjaśnienia Łukasza Piszczka - b. piłkarza Zagłębia Lubin
Wyjaśnienia Antoniego F. - b. sędziego ze Stalowej Woli
Wyjaśnienia Grzegorz S. - byłego piłkarza Górnika Łęczna
Wyjaśnienia Jerzego F. - b. prezesa Zagłębia Lubin
Wyjaśnienia Wita Ż. - b. obserwatora PZPN
Zeznania Janusza Kupcewicza - b. działacza Arki Gdynia
Wyjaśnienia Jerzego G. - byłego szefa kolegium sędziów PZPN
Wyjaśnienia Zbigniewa S. - kierownika drużyny Śląsk Wrocław
Wyjaśnienia Grzegorza K. - b. trenera Śląska Wrocław
Wyjaśnienia Janusza Wójcika - b. trenera Świtu Nowy Dwór
Zeznania Franciszka Smudy - b. trenera Zagłębia Lubin
Wyjaśnienia Zbigniewa W. - byłego zawodnika Lecha Poznań
Wyjaśnienia Roberta D. - był masażysty Lecha Poznań
Wyjaśnienia Krzysztofa W. - b. sędziego z Jeleniej Góry
Wyjaśnienia Tomasza W. - byłego sędziego z Warszawy
Wyjaśnienia Krzysztofa P. - b. obserwatora PZPN z Poznania
Wyjaśnienia Janusza S. - b. działacza Świtu
Wyjaśnienia Wojciecha Sz. - b. działacza Świtu NDM i Widzewa Łódź
Wyjaśnienia Mariana W. - byłego obserwatora PZPN z Katowic
Wyjaśnienia Krzysztofa S. - b. sędziego z Tarnowa.
Wyjaśnienia Jarosława Ż. - b. sędziego z Bydgoszczy
Wyjaśnienia Andrzeja K. - b. sędziego z Częstochowy
Wyjaśnienia Zbigniewa M. - b. sędziego z Piły
Wyjaśnienia Mirosława K. - b. sędziego asystenta z Opola
Wyjaśnienia Mariusza S. - b. sędziego z Opola
Wyjaśnienia Ryszarda F. pseudonim Fryzjer
Wyjaśnienia Mariana D. - b. działacza ze Śląska
Wyjaśnienia Piotra W. - byłego sędziego z Krakowa
Wyjaśnienia Ryszarda N. cz. 1, cz. 2 - b. właściciela Odry Opole 
Wyjaśnienia b. sędziego Zbigniewa R.
Wyjaśnienia b. sędziego Grzegorza Sz.

Lista oskarżonych o korupcję w polskim futbolu.  
Lista skazanych za korupcję  
Lista ustawionych meczów  
Kto ustawił/próbował ustawić najwięcej meczów - zobacz listę
Mapa korupcji w polskim futbolu  

Zobacz nasz profil na Facebooku 
Zobacz nasz profil na Twitterze    

Reklamy, które widzicie od jakiegoś czasu na blogu nie sprawiają, że zarabiam jakieś duże pieniądze. Są to jednak pieniądze, które  pozwalają opłacić rozmowy telefoniczne lub bilety na pociąg, gdy zdobywam newsy na bloga. Jeżeli więc czytasz moje artykuły - na pewno warto kliknąć!