piątek, 30 marca 2012

Korupcja w polskim futbolu: zeznania Andrzeja Strejlaua

Były trener reprezentacji i wielu klubów był przesłuchiwany przez wrocławską prokuraturę apelacyjną w śledztwie dotyczącym korupcji w polskim futbolu. Przez ponad rok zajmował się ustalaniem obsad sędziów i obserwatorów  wraz z Leszkiem Saksem.


Przesłuchanie 17 stycznia 2007
Od 31 czerwca 2005 do 31 grudnia 2006 pełniłem funkcję przewodniczącego Kolegium Sędziów PZPN. Do moich obowiązków należało kierowanie tą organizacją, a więc wspólnie z Leszkiem Saksem robiłem obsadę sędziów i obserwatorów PZPN na mecze I i II ligi. Współpracowałem z Leszkiem Saksem także przy obsadzie III ligi. W jakimś sensie nadzorowałem szkolenie sędziów, a tą kwestią zajmował się bezpośredni szef Centralnej Komisji Szkoleniowej pan Marek Kowalczyk. Po moim przyjściu na to stanowisko na mój wniosek zarząd PZPN rozwiązał kolegium sędziów w zasadzie od tego czasu działał w trzyosobowym składzie. Od marca 2006 został dokooptowany do pracownik wydziału zagranicznego pan Marek Ryszka, który w grudniu zakończył karierę sędziego międzynarodowego i krajowego.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń mamy bazę komputerową, w której znajduje się lista sędziów I ligowych, osobno II ligi i podobnie lista obserwatorów. Pracę nad ustalaniem obsady sędziowskiej na daną kolejkę ligową, która odbywała się w weekend rozpoczynała się we wtorek lub środę. Z Leszkiem Saksem zajmowaliśmy ten sam pokój. Tak było w drugim półroczu mojej pracy, wcześniej siedzieliśmy w różnych pokojach. Po ustaleniu przez nas kto będzie sędziował na Leszku Saksie spoczywał obowiązek poinformowania sędziego głównego i obserwatora, że na dany mecz został wyznaczony. Zdarzały się sytuacje, że Saks informował mnie, że dany sędzia lub obserwator z różnych przyczyn nie może wystąpić w danym meczu. Wtedy również dokonywaliśmy zmiany obsady. Zawsze tak było, że razem ustalaliśmy obsadę na daną kolejkę ligową.
Podam przykład, który będzie świadczył o tym, że z Saksem razem podejmowaliśmy decyzję, oczywiście po dyskusji. Jeśli chodzi o trzecią ligę to ja byłem asystującym, gdyż Leszek Saks lepiej znał tych ludzi sędziujących w III lidze. Był taki mecz Zawisza Bydgoszcz - Zagłębie Sosnowiec w rundzie wiosennej 2006.

Korupcja w Zawiszy Bydgoszcz - kalendarium 
Korupcja w Zagłębiu Sosnowiec - kalendarium

Na ten mecz pierwotnie wyznaczony był sędzia Hubert Sijewicz, a jako obserwator był wyznaczony Wit Ż.

Jak Wit Ż. ustawiał mecz Górnika Polkowice
Jak Wit Ż. robi interesy w Koronie Kielce


Te drużyny walczyły o udział w barażu o I ligę. Również o baraż walczyła Jagiellonia Białystok.

Korupcja w Jagiellonii Białystok - kalendarium

O tym, że wyznaczamy na ten mecz Sijewicza zdecydowaliśmy razem. Później przemyślałem sobie jeszcze raz tę sytuację, przeglądałem tę obsadę i doszedłem do wniosku, że tę zmianę należy koniecznie przeprowadzić. Uważałem, że sędzia ten nie powinien sędziować tego spotkania, gdyż pochodził on z Białegostoku, a Jagiellonia wówczas także miała szanse na baraż o awans do I ligi. Po tym jak to sobie przemyślałem, zadzwoniłem do Saksa i powiedziałem mu, że musimy zmienić tego sędziego. On wyraził na to zgodę. Zaproponowałem na ten mecz sędziego G., gdyż uważałem, że

Czytaj wyjaśnienia b. sędziego z Radomia Grzegorza G.

zapewni on właściwy, obiektywny poziom, jako najwyżej usytuowany w hierarchii sędzia polski w Europie. Na ten mecz udałem się osobiście. To jest sprawa intuicji i wagi meczu. Oceniłem, że w tej kolejce jest to najważniejszy mecz. O tym, że pojadę na ten mecz decyzję podjąłem w ostatniej chwili. Poinformowałem o tym Wita Ż. i pojechaliśmy na ten mecz razem. Nie przypominam sobie sytuacji takiej aby ustalanie obsady nastąpiło wcześniej niż we wtorek lub środę w tygodniu poprzedzającym kolejkę. Po wyznaczeniu konkretnych sędziów i obserwatorów Saks informował obserwatorów i sędziów o wyznaczeniu ich na konkretny mecz. Informacja o obsadzie pojawiała się także w internecie. Za mojej kadencji obsada była już jawna. Na mnie nie wywierano żadnych wpływów i sugestii co do obsady i wyznaczania konkretnych sędziów i obserwatorów. Nie słyszałem też nic by takie wpływy lub sugestie wywierano na Saksie. Uważam, że gdyby były takie sytuacje to on by mi o tym powiedział. Nie było takiej sytuacji by po wyznaczeniu obsady, a przed jej ogłoszeniem, ktokolwiek kontaktował się ze mną i wypytywał o obsadę lub próbował wpłynąć na jakieś zmiany. Leszek Saks nigdy nie informował mnie by na niego wywierano takie wpływy. Obsada meczu była tworzona w formie elektronicznej na komputerze Leszka Saksa. Z tego co wiem nie była tworzona forma papierowa.Nie pamiętam kto z nas zaproponował jako pierwszy aby w meczu Zawisza - Zagłębie Sosnowiec obserwatorem był Wit Ż. Później ja do Wita Ż. dobrałem sędziego G. (...) Nie wiem jakie przezwisko, pseudonim ma Leszek Saks. (...)

Wyjaśnienia Wiesława K. - byłego obserwatora PZPN
Zeznania Tadeusza Pancerza - obserwatora PZPN
Wyjaśnienia Jacka M. - byłego piłkarza Zagłębia Lubin 
Wyjaśnienia Piotra Reissa - b. piłkarza Lecha Poznań
Wyjaśnienia Grzegorza G. - b. sędziego z Radomia
Wyjaśnienia Mariusza U. - b. piłkarza Zagłębia Sosnowiec
Wyjaśnienia Łukasza Piszczka - b. piłkarza Zagłębia Lubin
Wyjaśnienia Antoniego F. - b. sędziego ze Stalowej Woli
Wyjaśnienia Grzegorz S. - byłego piłkarza Górnika Łęczna
Wyjaśnienia Jerzego F. - b. prezesa Zagłębia Lubin
Zeznania Janusza Kupcewicza - b. działacza Arki Gdynia
Wyjaśnienia Jerzego G. - byłego szefa kolegium sędziów PZPN
Wyjaśnienia Zbigniewa S. - kierownika drużyny Śląsk Wrocław
Wyjaśnienia Grzegorza K. - b. trenera Śląska Wrocław
Wyjaśnienia Janusza Wójcika - b. trenera Świtu Nowy Dwór
Zeznania Franciszka Smudy - b. trenera Zagłębia Lubin
Wyjaśnienia Zbigniewa W. - byłego zawodnika Lecha Poznań
Wyjaśnienia Roberta D. - był masażysty Lecha Poznań
Wyjaśnienia Krzysztofa W. - b. sędziego z Jeleniej Góry
Wyjaśnienia Tomasza W. - byłego sędziego z Warszawy
Wyjaśnienia Krzysztofa P. - b. obserwatora PZPN z Poznania
Wyjaśnienia Janusza S. - b. działacza Świtu
Wyjaśnienia Wojciecha Sz. - b. działacza Świtu NDM i Widzewa Łódź
Wyjaśnienia Mariana W. - byłego obserwatora PZPN z Katowic
Wyjaśnienia Krzysztofa S. - b. sędziego z Tarnowa.
Wyjaśnienia Jarosława Ż. - b. sędziego z Bydgoszczy
Wyjaśnienia Andrzeja K. - b. sędziego z Częstochowy
Wyjaśnienia Zbigniewa M. - b. sędziego z Piły
Wyjaśnienia Mirosława K. - b. sędziego asystenta z Opola
Wyjaśnienia Mariusza S. - b. sędziego z Opola
Wyjaśnienia Ryszarda F. pseudonim Fryzjer
Wyjaśnienia Mariana D. - b. działacza ze Śląska
Wyjaśnienia Piotra W. - byłego sędziego z Krakowa
Wyjaśnienia Ryszarda N. cz. 1, cz. 2 - b. właściciela Odry Opole 
Wyjaśnienia b. sędziego Zbigniewa R.
Wyjaśnienia b. sędziego Grzegorza Sz.


Lista oskarżonych o korupcję w polskim futbolu.  
Lista skazanych za korupcję  
Lista ustawionych meczów  
Kto ustawił/próbował ustawić najwięcej meczów - zobacz listę
Mapa korupcji w polskim futbolu  

Zobacz nasz profil na Facebooku 
Zobacz nasz profil na Twitterze    

Reklamy, które widzicie od jakiegoś czasu na blogu nie sprawiają, że zarabiam jakieś duże pieniądze. Są to jednak pieniądze, które  pozwalają opłacić rozmowy telefoniczne lub bilety na pociąg, gdy zdobywam newsy na bloga. Jeżeli więc czytasz moje artykuły - na pewno warto kliknąć!