piątek, 19 kwietnia 2013

Okrągły przekręt - książka o korupcji w polskim futbolu

Kiedyś rozmawiałem ze znajomym dziennikarzem o napisaniu sensacyjnej książki o korupcji w polskim futbolu. Miała ona towarzyszyć książce o prawdziwych przekrętach w polskim futbolu.

Ostatecznie sprawa się rozmyła z braku czasu. Nic więc dziwnego, że ogarnęło mnie zdumienie gdy dowiedziałem się, że podobna książka wychodzi pod tytułem "Okrągły przekręt", a jej autorem jest wrocławski dziennikarz Maurycy Nowakowski. Hmm, dziennikarz, którego kompletnie nie znam (a dziwne bo siedziałem w tym światku prawie 20 lat), autor książek o charakterze muzycznym.  I to jak się okazuje po zakończeniu lektury - dziennikarz, który bardzo dobrze wie jak afera korupcyjna w polskim futbolu przebiegała. I zna jej kulisy. Aż dziw, że nie znam pana Maurycego.

Zrobił on swoim bohaterem dziennikarza prasowego Marcina Farona. Hmmm. Dziennikarza, który robi blog o piłkarskiej mafii. No dobra, nie ma co dalej ciągnąć tego tematu, lepiej przejść do samej książki.

Książka jest bardzo dobrze napisana i naprawdę wciąga. Autor świetnie miesza fikcyjne wątki z tymi prawdziwymi, widać, że świetnie zna się na rzeczy. Nietrudno szybko rozpoznać kto jest kim. I pomysł świetny - pojawia się grupa ludzi, która postanawia usunąć działaczy układających mecze i wprowadzić własny "układ", który ma wypromować kluby z wielkich miast, a "spuścić" do przechowalni ekstraklasy tez prowincji. Pewien adwokat dogaduje się z prokuratorem, którzy ludzie są "tykalni", a którzy "nietykalni". Cyrulik miał pecha i poszedł siedzieć, ale wiedząc, których ludzi może sypać, a których nie. Wśród tych drugich jest sędzia Maciej Bojarski, który namówiony do pomocy w zdobyciu mistrza Polski przez drużynę z Wrocławia, uaktywnia Małego Cyrulika. Nie wiedzą jednak, że istnieje też grupa ludzi, która chce promować klub z Warszawy...

Książka wydaje się na tyle wiarygodna, że nie zdziwiłbym się, że ktoś mógłby uwierzyć, że to prawdziwy obraz polskiej piłki... Polecam!

A skoro już wspomniałem, że sam miałem pomysł na taką książkę, to nie ma już co robić sekretów. Jej bohaterem miał być agent CBA działający pod przykrywką w środowisku sędziowskim. Wprowadzony w piłkarski światek by rozpracować futbolową mafię...

p/s mój tekst nie jest sponsorowany 8-)

A tu garść linków do materiałów o prawdziwej korupcji w polskim futbolu:

Lista oskarżonych o korupcję w polskim futbolu.  
Lista skazanych za korupcję  
Lista ustawionych meczów  
Kto ustawił/próbował ustawić najwięcej meczów - zobacz listę
Mapa korupcji w polskim futbolu 

Zobacz nasz profil na Facebooku 
Zobacz nasz profil na Twitterze    

Reklamy, które widzicie od jakiegoś czasu na blogu nie sprawiają, że zarabiam jakieś duże pieniądze. Są to jednak pieniądze, które  pozwalają opłacić rozmowy telefoniczne lub bilety na pociąg, gdy zdobywam newsy na bloga. Jeżeli więc czytasz moje artykuły - na pewno warto kliknąć!